keskiviikko 27. maaliskuuta 2013

V-käyrän muotoinen matka Amsterdamiin

Matka Lyypekistä alkoi varsin mukavissa merkeissä. Seikkailimme halki Hampurin ohitusteiden kautta idylliseen pikkukaupunkiin nimeltään Cloppenburg, jossa kävimme kaupoilla ja kahvilla. Matkalla näkyi myös paljon tuuligeneraattoreita. Ostosuositus Eetulle: Vestaksen myllyt pyörivät!
Voi jestas, sehän on Vestas!
Matkasimme Cloppenburgista eteenpäin kohti Amsterdamia. Allekirjoittanut (Joel) siirtyi kuljettajan paikalle. Saksan talous selvästikin puksuttaa eteenpäin hyvällä tahdilla, ainakin rekkarallista päätellen. Alkumatka oli leppoisaa rekkojen takana ajelua kohti Saksan ja Alankomaiden rajaa.

Kaikki kuitenkin muuttui Zwollen kohdalla. Ruuhka alkoi kasvamaan ja oikea kaista rupesi ruuhkautumaan pahasti. Amersfoortin kohdalla jono pysähtyi kohdassa, jossa autot vaihtoivat Amsterdamiin menevälle moottoritielle. Matkasimme tätä kilometrin pätkää puolisen tuntia alle kävelyvauhtia. Välillä jouduimme antamaan tilaa muille ja välillä pääsimme hyötymään itsekin vetoketjun mahdollisuuksista, jolloin pääsimme Amsterdamiin menevälle tielle.

Joel ratissa ja Jarkko seuraa matkan videotaltioinnin etenemistä näytöltään.
Vaikka ruuhka hellitti, niin itselläni stressitaso oli sen verran koholla, että kaistanvaihdot Amsterdamin kehätiellä alkoivat raastamaan hermoja. Autoja meni vasemmalta ja oikealta ohi, kun yritti päästä kääntyvälle rampille. Ja sama ruljanssi moottoritielle tullessa, kun yritti päästä hitaasti liikkuvasta autojonosta mukaan ohikiitävään liikennevirtaan. Läheltäpiti-tilanteita kyllä näkyi useitakin, mutta onneksi vältyimme sellaisilta itse.

Kävimme autolla kaupungin keskustassa pikaisesti Burger Kingin tarjontaan tutustumassa ja varaamassa hostellin ja seikkailimme sitten hiukan askeettiseen ja sisäilmaongelmilla varustettuun Amigo Hostelliin. Hostellin aula oli hiukan pilvinen, portaiden jyrkkyys oli noin 60 astetta ja hyvin jyrkkiä ja jänniä portaikkoja löytyi matkalla kattohuoneistoomme.

Amigo Hostell ei ollut esteetön edes kaksijalkaisille matkaajille.

PS. Porsche-kuskit ovat perseestä. Vaikka kyseisestä automallista löytyy pähäkkä äänitorvi, sen käyttö johtaa korkeintaan Volkswagen-kuljettajassa raivoa ja vihaa kyseistä automerkkiä ja sen omistajia kohtaan. Torven käyttö johti myös alentuneeseen ajonopeuteen, joka rekursiivisesti johti tätä alempaan ajonopeuteen ja sitä kautta lisääntyneeseen torven käyttöön.