perjantai 29. maaliskuuta 2013

GEMA, tuo Saksanmaan TTVK

Siirryimme seuraamaan mielenkiintoiselta vaikuttavaa luentoa saliin E-werkissä. Luentosali on mukavan ilmava ja rakennusmateriaalina tiili tuo mieleeni Hämeenlinnan Verkatehtaan. Mutta takaisin aiheeseen: Luento käsittelee tekijänoikeuksien valvontaa Saksanmaalla.

Tuttu näky Saksassa
Verrattuna Suomeen, Saksassa huomattavasti useampi Youtube-video on blokattu. Tuhannesta suosituimmasta videosta 61,5 % on estolistalla. Suurimmaksi osaksi se johtuu hyvin virkaintoisesta tekijänoikeuslain valvonnasta, mutta joukossa lienee myös antifasismilakien vuoksi estettyjä videoita.

GEMA on hiukan samantyyppinen järjestö kuin Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus ry, eli se ei ole nimestään huolimatta viranomainen vaan yksittäinen järjestö, jonka tehtävänä on toimia asianomistajana edustamiensa tahojen tekijänoikeuksia koskevissa asioissa.

GEMAan liittyessään luovuttaa kaikki aiemmat ja tulevat tekijänoikeutensa järjestölle. Tekijällä itsellään ei ole liittymisen jälkeen enää mahdollista vaikuttaa oikeuksiensa valvontaan. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että yksittäisiä musiikkikappaleita ei voi jättää lisenssin ulkopuolelle eikä itse tekemiään teoksia voi jakaa kuten haluaa. Joitakin poikkeuksia on on teoriassa mahdollista solmia, mutta ne ovat käytännöllisesti katsoen mahdottomia. Järjestöstä eroaminenkin on tehty erityisen vaikeaksi. Sopimukset ovat kolmivuotisia ja jos ei eroamistaan ei vahvista ajoissa, sopimus jatkuu automaattisesti seuraavat kolme vuotta.

Kuulostaa siltä, että edes viranomaiset eivät voisi tällaisia sopimuksia solmia.

Kuvassa luento on juuri alkamassa
Ongelmia tästä tulee toki artistille itselleen, mutta itsehän hän on siihen liittynyt. Valitettavasti ongelmat eivät rajoitu tekijän itsensä käsien sitomiseen. Tämä tuli varsin keljulla tavalla vastaan viimevuotisilla Revisioneilla, jolloin tämä vapaaehtoisvoimin järjestetty tapahtuma joutui maksamaan 7 000 euron sakon, koska tapahtuman kilpasarjoihin osallistui ihmisiä, jotka olivat GEMAn jäseniä. Maksu määräytyy mm. tapahtuman pinta-alan mukaan, ja tilaahan täällä on varsin muhkeasti.

Revision on joutunut kuitenkin tekemään sopimukset GEMAn kanssa, jotta lavalla iltaisin soittavat DJ:t voisivat soittaa myös GEMAn alaista musiikkia. Jotta kustannukset pysyisivät edes siedettävällä tasolla, on täällä hiukan yritetty venyttää sopimusten rajoja. Tapahtuman tila on laskettu siten, että siihen huomioidaan vain salin etuosat, eikä tietokonepaikkoja. Lisäksi lipun hinnasta osa jyvitetään kävijöiden Internet-yhteyksien ja istumapaikkoihin, jolloin ei niitä ei ilmeisesti pidetä sisäänpääsymaksuna musiikkiesitykseen. Ongelmien vähentämiseksi GEMAan kuuluvat tekijät eivät saa osallistua kilpasarjoihin.

Esitys olikin varsin informatiivinen ja välillä luennoitsija heitti muutaman hauskan jutunkin. Koska tämä on kuivakka asiateksti, en tietenkään näitä paljasta.

PS. Suomessa osataan myös tämä sopimisen kulttuuri. Markuksen käsityksen mukaan Assembly-tapahtumassa asia on hoidettu siten, että Opetusministeriö on tapahtuman yhteistyökumppanina ja heillä on sopimukset musiikin esittämisestä, ja tämän avoimen šekin ansiosta Assembly Organizing välttyy joutumasta vaikeuksiin ns. mafian kanssa.