torstai 28. maaliskuuta 2013

Brysselin ja Luxemburgin välimaastossa

Miellyttäväksi tunnustetun metsän naapurimetsä ja raitovaunu
Brysselistä poistumisen jälkeen olimme poistuneet Brysselistä.

Kaikessa huolettomuudessa ajelimme poispäin. Kaupungin ulkopuolelta löytyi lehtometsää joka peräti kahden henkilön toimesta julkisesti tunnustettiin miellyttäväksi. Voisi vaikka kesällä sellaisissa maisemissa pyöräillä.

Sattuipa sitten niin että matkan varrelle osui Afrikan keskiosia käsittelevä kuninkaallinen museo. Rakennus itsessään oli rakennettu hiukan ilmavaksi eikä piha-aluekaan järin pieni ollut. Suuruuden tunnetta lisää Euroopan tiheämmäksi pakattu ilma joka jatkuvasti antaa vaikutelman huomattavan matalasta piirtoetäisyydestä.

Kierrosta varten nappasimme mukaan ääninauhan, säästösyistä kylläkin vain yhden. Säästyivätpähän muut ylimääräiseltä jaarittelulta vieraalta kieleltä kun yksi tulkkasi ja tiivisti kuulemaansa.
apina.biz

Nähtäväähän sitten olikin kaikenlaista. Esimerkiksi hotellin pölymäärän mittaamiseen ei aikoinaan ollut työkaluja, mutta sitten belgialaiset keksivät että sitähän voisi Afrikassa kaivaa kirahvilta sisuskalut ulos, pakata ihon matkalaukkuun, tuoda museoon ja sitten työntää sisälle muuta tavaraa että saadaan taas jotain kirahvilta näyttävää. Näin pölymäärän voikin helposti silmällä arvioida kirahvin päälaelta. Niin paljon tähän sitten tykästyivät että toistivat toimenpiteen joukolle muitakin eläimiä. Perhosiakin oli paljon ja Afrikasta niitä väitettiin löytyväksi vielä lisää.

Eläimiä ei vahingoitettu tätä teosta valmistettaessa
Tätässäpä vahingoitettiin
Jos olisimme osanneet ranskaa, tietäisimme, mitä tämä teos esittää.
Siirtomaatoimintaakin olivat belgialaiset ehtineet touhuta. Eihän se sitten kovin hyvin lopulta mennyt. Museoon saivat kuitenkin tarinoitavaa. Zouppen kertoo myös, että Wikipedia kertoo lisää Kongon vapaavaltiosta.

Jatkoimme matkaamme kohti Luxemburgia. Ohessa pari tunnelmapalaa kaupunkivaltiosta.
Pyöränvuokraustoiminta oli Luxemburgissa tehty varsin pedantisti. Pyörästä otettiin 150 euron pantti suoraan luottokortilta.

Poikabändimme Hot Lambda Lovin' päivittää statuksiaan ilmaisen WLANin äärellä.