Jo ennen kompojen alkua oli huomattavissa, että täällä on jotakin erikoista verrattuna aiempiin partyihin, joissa tämä joukko on vieraillut. Käytäviin, vessan seiniin ja
oviin oli liimattu erikoisia tarroja. Vasta kompojen alettua paljastui, että ne olivat kilpateosten teasereita, joita tekijät olivat levittäneet ympäri tapahtumapaikkaa. Tässä on jo voimallisen brändäyksen makua.
Tarjolla oli myös kilpasarja valokuville. Kilpailussa muokatut ja muokkaamattomat kuvat olivat suloisena sekamelskana. Yhteinen valokuvakilpasarja toimi kyllä hienosti, joukossa oli muutama komeasti manipuloitu teos ja paljon upeita muokkaamattomia kuvia mm. luonnosta. Teoksissa oli usein sellaista rauhallisuutta, jota demoskenessä ei aina liiaksi näy. Ainakin Markus koki tämän sarjan jonkunlaisena keitaana jossa hieman lepuuttaa aivoja meluisan ja virikerikkaan tapahtuman keskellä. Omaa porukkaamme jäi kyllä hieman kirvelemään se, että tämän sarjan olemassaoloa ei tullut otettua huomioon aiemmin, sillä matkan varrelta omille CCD-kennoillemmekin valottui muutamia varteenotettavia otoksia.
PWM in action. Joelia harmittaa. |
Jopa pissapelilläkin oli oma mainostarra |
Jännemmästä päästä kompoissa oli "Media Facade" -nimellä järjestetty kisa, jossa piti järjestää jonkinlaisia multimediatuotoksia, jotka pyörivät paikallisen taidemuseon ikkunassa. Valitettavana rajoituksena oli se, että tuotoksien piti olla pelkkiä videotiedostoja, minkäänlaisia reaaliaikaproduktioita ei hyväksytty. Tämä luonnollisesti rajasi suuren joukon kiinnostavia sovelluksia pois. Jos vastaavasta kilvasta tulee perinne tälle tai jollekin muulle partylle, formaatin ilmaisuvoimaa opittaisiin ehkä paremmin ymmärtämään. Tavallaan tällainen tapahtumaspesifi alusta vertautuu hyvinkin Instanssin ohjelmoitaviin valoihin.
Pienenä pettymyksenä muuten korkeaan tasoon nähden huomasimme. että musiikkikompojen laatu ei ollut mitenkään erityisen korkea. Muutamia ihan tanssittavia biisejä oli joukossa, mutta sellaisia tarttuvia melodioita, joista olemme päässeet nauttimaan erityisesti Assemblyssä ja Instanssissa, ei tänä vuonna ollut. Eikä tuntunut olevan sellaisia vitsikkäitä itse sanoitettuja ja laulettuja skenebiisejäkään, jotka ovat monesti soineet Hartwall-Areenalla.
Oskilloskooppidemon mainosjuliste |
64-kiloiset olivat iloista tykitystä. Erityismaininnan annamme Brain Controlin demolle Turtles All The Way Down. Tekijät julkaisivat sekä demoenginensä Enigma 4:n että tämän kyseisen demon lähdekoodin. Mahtavaa! Joukossa oli muutama kutsu-intro eli invtro muille partyille, mutta nekin oli toteutettu teknisesti laadukkaasti ja hyvää makua käyttäen. Pienistä introista myös neljän kilotavun oldskool-intro oli melkoista seurattavaa. Tässä sarjassa tehdään siis teoksia 30-vuotiaille laitteille tiedostokoossa, joka jo koneiden ollessa nykyaikaisia oli pienen pieni.
Selaindemot ovat tätä nykyä varsin kiinnostava alusta, koska tekniikkana Flash on väistynyt kokonaan JavaScriptin ja CSS:n tieltä. Pitkään JavaScriptillä toteutetut demot ovat olleet teknisesti heikompilaatuisia kuin Flash-demot, ja tämänpäiväisen perusteella Flashin etumatkaa ei ole vielä kurottu kiinni. Kaukana ei kuitenkaan enää olla. Innolla odotammekin ensi kesän Assemblyä, jossa selainpohjaiset demot ovat olleet perinteisesti tuntuvasti kovatasoisempia.
Kesken demokompoa oli teos, joka kehotti juomaan. |
Varsinainen demokilpailu oli jaettu kahtia Amiga- ja PC-demoon. Amiga-tuotosten tekninen laatu jaksaa edelleen hengästyttää, onhan koneen kehitys loppunut jo ennenkö ryhmämme on mennyt kouluun. Joukossa oli muutama enemmän huumoriin kuin teknologiaan panostava teos, mutta pöytänaapuriemme lisäksi toinenkin hämmästyttävä entry oli löytänyt tiensä kilpasarjaan. Varsinkin PC-demosarjan näkemisen jälkeen on pakko myöntää, että kulttuuriltaan ja tyyliltään PC-demot ovat alakynnessä tähän ikivanhaan alustaan nähden. Vaikka Amiga-sarjan määrittely kaikkine tarjollaolevien komponenttien ja tekniikoiden kanssa onkin vaikeaa, Amiga-sarjan todennäköisesti vievän Smoke & Mirrorsin haastajaa on tyylillisesti vaikea löytää.
PC-demoissa kilpasarja oli pitkä, ja joukossa oli muutama selkeä vitsientry, joissa ei ollut edes yritetty. Käsityksemme mukaan Revision ei harrasta juryja ollenkaan, vaan kaikki teokset ovat automaattisesti mukana. Ehkäpä juryja voisi kuitenkin harkita. Puolivälissä erää oli tauko, ja sen jälkeen alkoi, kuten sanonta kertoo, Lyyti kirjoittaa. Loppupäässä olikin jo todella pitkälle vietyjä tuotoksia, joissa sovellettiin mm. reaaliaikaista raytracingia ja muita rajoja rikkovia teknologioita. Myös sisällöntuotantoon oli panostettu - teokset eivät olleet pelkän teknologiakikkailun varassa.
Softarendausta menossa |
Tätä tekstiä on kirjoitettu koko rytmiryhmän voimin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti